Saturday, June 5, 2010

Dari kacamata mereka

Kita perlu mengenali dengan siapa kita berhadapan barulah kita boleh mengukur sekadar mana tindak balas kita. Jika kita tidak mempedulikan apa yang berada di fikiran mereka selagi itulah kita 'menyanyi' sendirian. Kita hanya perasan yang orang lain menerima kita walhal dengan sebelah mata pun mereka tidak hairan kepada kita!

Lagi dari Nanyang Siang Pao untuk tatapan kita bersama.

Nanyang Siangpao

Per: Rakyat Mahu Keadilan Dan Hak Sama Rata (Nasional)

Ruangan: Yuan Lun m/s C12
Tarikh: 02 Jun 2010 (Rabu)
Harapan Orang Cina Pada Konsep 1 Malaysia
Nama samaran Shen Jin Rong/ artikel ini bukan pandangan dari akhbar ini

Konsep 1 Malaysia Najib sehingga hari ini, boleh dikatakan setiap siaran di media maklumat elektronik sentiasa dipaparkan dengan slogan “1 Malaysia”. Tetapi apakah isi dan intisari yang tersimpan di dalam konsep “1 Malaysia”, apakah yang difikirkan oleh rakyat, adakah ia sebagai satu benda yang begitu sahaja tiada mambawa apa-apa maksud.

Saya anggap konsep “1 Malaysia” pada dasarnya mahu melahirkan sebuah Negara bangsa yang adil dan sama rata, masyarakat yang aman sentosa dan tiada sebarang perselisihan antara kaum, dan tiada sebarang tekanan ataupun perpecahan dalam hak hak keistimewaan. Di bawah konsep “1 Malaysia” perubahan-perubahan polisi mengikut dasar-dasar perlembagaan yang termaktub, ia juga salah satu landasan untuk mensetabilkan kemanan Negara dan rakyat. Kita mesti mendukung perlembagaan negara, kerana perlembagaan lah yang berkuasa dan mampu mempertahankan asas-asas hak rakyat, yang juga boleh melahirkan keamanan dan kebebasan rakyat.

Mengikut perlembagaan, yang dimaksudkan kebebasan dan sama rata adalah supaya seseorang ataupun individu mampu bermasyarakat, dalam ekonomi dan pendidikan, kehormatan dan hak hak kemanusiaan semuanya boleh dikembangkan. Tidak kira apa bangsa sekalipun, semuanya tidak boleh ditindas, pihak kerajaan perlu tangani sama rata kepada semua kaum apabila melaksanakan polisi mereka, inilah yang dikatakan benar-benar konsep “1 Malaysia”.
Saya anggap isi intisari penting dalam konsep “1 Malayisa” sepatutnya merangkumi:

Politik:
konsep “1 Malaysia” perlu ditangani dengan cara demokrasi, membina masyarakat yang berpegang pada landasan demokrasi, pembahagian kuasa yang sama rata, semua kamu berpeluang menyandang jawatan menteri dalam cabinet, orang-orang Cina yang bilangan penduduk kedua terbesar juga diberi peluang untuk memegang jawatan-jawatan penting dalam kerajaan, contohnya di kemnerian kewangan dan di kementerian pelajaran serta jawatan timbalan perdana menteri.

Pemhabagian Kek Ekonomi Sama Rata

Ekonomi: selama perlaksanaan dasar ekonomi baru (DEB), orang-orang Cina dan orang-orang India diketepikan, tidak dapat menikmati kek ekonomi semasa ekonomi Negara sedang meningkat, kepada saudara-saudara Melayu yang berpendapatan rendah, kerana pembahagian kek yang tidak keseimbangan pelancaran membasmi kemiskinan hanya dapat dinikmati oleh segelintir organisasi yang jadi kaya raya, kebanyakan orang-orang Melayu tidak dapat mengecapi bantuan dari dasar ekonomi baru itu (DEB), membasmi kemiskinan menjadi satu polisi (DEB) yang gagal kerana tidak berkesan.

Pedidikan:
semenjak kita merdeka, sekolah-sekolah Cina menerima layanan yang tidak adil, kelulusan mereka diiktiraf oleh Negara-negara maju di seluruh dunia, tetapi tidak dapat diiktiraf oleh Negara sendiri, diharap pihak kerajaan dapat ukur perkara ini dari segi kaca mata pendidikan, percepatkan pengkitirafan kelulusan dari universiti-universit dari China dan Taiwan yang sataraf dengan kelayakannya. Supaya pelajar-pelajar cerdik pandai Negara yang keluar dari universiti-universiti tersebut dapat kembali berkhidmat pada Negara ini dan mampu menyumbang jasa dan tenaga pada Negara ini.

Dari segi pekerjaan layani ketiga-tiga bangsa ini dengan adil:
tidak terkecuali di jabatan-jabatan kerajaan, di Bank-bank, pejabat Pos, jabatan air, jabatan tenaga telekom, jabatan polis dan jabatan imegrasen dan lain-lain jabatan lagi, apabila kita masuk kesemua jabatan-jabatan ini, semuanya disandang oleh orang-orang Melayu, keadaan ini menunjukan tidak laksanakan atau tidak ambil kakitangan yang nisbah sama rata di antara kaum. Selain dari itu semua ketua-ketua jabatan dalam kementerian dikuasai oleh saudara-saudara Melayu, kaum lain tidak berpeluang untuk memegang jawatan-jawatan itu. Pada Negara yang mempunyai tiga kaum yang besar ini, menunjukan peluang itu tidak dibahagi sama rata.

Contoh-contoh di atas, politik, ekonomi, pendidikan dan peluang pekerjaan menunjukkan semua tidak ditangani dengan adil dan sama rata, pihak kerajaan perlu tangani perkara ini dan membuat sesuatu perubahan, laksanakan masyarakat yang lebih demokrasi dan laksanakan sistem yang lebih demokrasi, supaya suara rakyat dan rayuan rakyat semua kaum benar-benar dapat ditunjulkan ke permukaannya, ini barulah tepat kepada konsep “1 Malaysia” untuk Negara ini.

No comments:

Post a Comment