Sunday, June 6, 2010

Cemuhan demi cemuhan

Saban hari akhir2 ini kita baca di akhbar dan kita dengar di media tv dan radio bagaimana SPRM berjaya menangkap penerima2 rasuah dipejabat2 awam seluruh negara. Kalau tidak silap saya semua yang tangkap adalah orang Melayu beragama Islam samaada lelaki atau pun perempuan. Nilai sogokan dimaklumkan diantara RM50 hingga RM5000.

Kita tidak pernah menyokong penerimaan rasuah. Dan kita tahu mereka2 yang tertangkap itu telah kalah oleh nafsu untuk cepat senang. Kalau nak kaya bukan dengan cara terima rasuah, rasanya mereka itu pun tahu. Kalau nak kaya cepat, orang Melayu katanya boleh cari projek dan kemudian jual kepada yang bukan Melayu - bolehlah dapat paling tinggi 10% dari nilai projek. Maka kalau projek bernilai RM100 juta bolehlah dapat RM10 juta! Itu cerita yang sering bermain dikalangan masyarakat Malaysia. Hakikatnya bukan senang nak dapat projek melainkan kita ini ada kenalan orang atasan yang boleh bagi projek. Rata2 orang Melayu bukannya ada kenalan orang atasan dan kalau kenal pun sekadar jadi orang suruhan agaknya.

Yang kita patut tanya ialah apa yang SPRM buat untuk membenteras pemberian rasuah? Penangkapan itu adalah usaha untuk membenteras penerimaan rasuah tetapi hakikatnya ialah kalau tidak ada yang memberi tentu tidak mungkin ada yang menerima. Kalau kita tanya secara ikhlas bangsa apa yang suka memberi rasuah atau lebih tepat lagi mampu untuk memberi rasuah? Sudah tentu tidak ramai dari kalangan orang Melayu kerana orang Melayu tidak berduit dan tiada kepentingan untuk memberi rasuah.

Tetapi pihak bukan Melayu sering melaungkan betapa teruknya pentadbiran orang Melayu yang tidak cekap dan suka makan rasuah. Pada waktu yang sama mereka tidak pula mengutuk bangsa mereka yang memberi rasuah! Ini jelas adalah usaha untuk memburuk-burukan segala yang berkaitan dengan orang Melayu tetapi malangnya orang Melayu tidak melenting dan membalas propaganda orang bukan Melayu mencemuh kita dimata dunia.

Cuba kita renung betul2, siapa yang punya kepentingan perniagaan dan kekayaan untuk memudah cara dengan memberi rasuah? Sepatutnya, kita tangkap pemberi rasuah dan kita rampas kekayaan mereka untuk kepentingan ramai. Kalau kita kaji lebih dalam lagi- cuba kita jawab soalan2 ini:

i) Siapa raja dadah?
ii) Siapa pengelola judi haram?
iii) Siapa mengurus ceti haram?
iv) Siapa pembekal pelacur?
v) Siapa ada kepentingan untuk sogok Polis, JPJ, Immigresen, Jabatan2 pelesenan dll?
vi) Siapa pemilik kilang, premis dan perniagaan tanpa lesen?
vii) Siapa yang menguasai kongsi gelap?

serta pelbagai lagi kemudharatan dalam negara ini - puncanya dari siapa?

Dan dengan kelemahan2 orang Melayu yang telah mereka kenal pasti dan eksplotasikan itu, kini mereka berpaling dan kata bahawa orang Melayu tidak lagi layak memerintah negara ini. Yang pelik ramai pula orang Melayu sendiri terutamanya yang taksub dengan individu dan politik kepartian bersetuju untuk menyerahkan pemerintahan negeri2 dan negara ini kepada orang bukan Melayu!

Mengapa orang Melayu mudah sangat tertipu dengan dakyah orang asing dan bercakaran sesama sendiri? Tanyalah diri anda sendiri - mungkinkah kita dapat selamat negara ini untuk anak cucu kita nanti?

No comments:

Post a Comment