Sunday, May 30, 2010

Dari Nanyang Siangpao

Saya ingin berkongsi dengan saudara/i email yang saya terima dari rakan saya. Ianya adalah makalah yang dipetik dan diterjemah dari surat khabar Nanyang Siangpao. Oleh kerana kita semua rata2 buta baca Cina, terjemahan ini ada baiknya!




Nanyang Siangpao

Per: MCA-UMNO-masyarakt Cina dan Melayu

Ruangan: Yuan Lun m/s A10

Tarikh: 24 Mei 2010 (Isnin)

Tajuk:

Umno Sudah Tahu Lama

Gelaran nama Penulis samaran (tak tahu menahu)/ artikel ruangan ini bukan pandangan dari akhbar ini

Presiden MCA baru-bartu ini selepas mengadakan mesyuarat jawatankuasa Pusat MCA telah mengumumkan, MCA mahu pihak kerajaan iktiraf sijil peperiksaan gabungan sekolah menengah Cina, dan izinkan pelajar kelulusan dari sekolah-sekolah menengah Cina di bidang sains boleh belajar di IPTA, dan mahu pihak kerajaan mengeluarkan bantuan sebanyak 30 juta ringgit kepada sekolah-sekolah menengah Cina. Dan hapuskan perbezaan sekolah bantuan penuh dan sekolah bantuan separuh, dan utarakan isu-isu pembinaan 10 buah sekolah SRJKC dan pepindahan 15 buah sekolah SRJKC pada rancangan Malaysia ke 10 ini.

Akhirnya MCA baru tahu apa sebenarnya yang masyrakat CIna mahukan agaknya? Walaupun itu adalah sebahagian daripada permintaan masyarakat Cina, ia juga satu perkara yang baik, sudah tentu MCA tidak akan sebut-sebut lagi: kita akan kaji apa sebenarnya yang orang-orang Cina rasa tidak puas hati.

Selain dari itu, selama ini pemimpin-pemimpin MCA selalu berkata, peranan MCA bukan seperti parti pembangkang buat kecoh dan riuh rendah di luar sana. Tetapi pembangkan tidak mampu selesaikan masalah, kita MCA di dalam dapat selesaikan masalah secara perbincngan.

MCA Sepatutnya Gunakan Kuasa Dalam Kerajaan

Mengikut keadaan semasa hari ini, MCA sudah ikut tindak tanduk cara pembangkang, bawa isu keluar dan buat kecoh di luar sana, Tetapi samada Perkasa dan pertubuhnan NGO orang-orang Melayu secara tidak langsung minta MCA jadi parti pembangkang ataupun tidak buat masa ini?

Sebenarnya ini adalah satu perkara yang amat pelik, MCA sebagai bos nombor 2 di dalam Barisan Nasional, diumpama seperti juga pemegang saham kedua terbesar dalam syarikat, selalu menyuarakan MCA berkuasa mutlak dalam Barisan Nasional, mengikut peraturan “permintaan” boleh terus diajukan kepada pihak kerajaan untuk dilaksanakan. Kenapa tidak gunakan kuasa “permintaan” itu terus minta dengan pihak kerajaan sebaliknya buat kicuh dan riuh rendah di luar juga tidask ada beza dengan parti pembangkang. Bermakna apa bezanya MCA dengan Dong Jiao Zong, Hua Zong dan parti-parti pembangkang? Kenapa MCA memepercil-kecilkan kewibawaan diri sendiri, kenapa tidak laksanakan kuasa yang ada iaitu apa yang dikatakan pemegang saham kedua terbesar dalam syarikat, itu yang buat semua orang tidak faham terhadap MCA, adakah kedudukan MCA dalam Barisan Nasional sudah tidak berbisa lagi dan terpaksa meminjam kuasa dan tekanan dari luar untuk perkukuhkan diri?

“apa yang orang-orang Cina mahukan”, sebenarnya UMNO sudah lama tahu dengan jelas, UMNO sudah lama tahu apa yang MCA “tuntut” dan apa yang orang-orang Cina “masih mahukan lagi”, tidak sempat MCA ajukan isu-isu itu lagi kenapa pada pilihan raya 2008 orang-orang Cina sokong Pakatan Rakyat, kenapa orang-orang Cina sanggup sokong Pas yang selama ini mereka benci dan kenapa tidak sokong calon-calon UMNO dan Barisan Nasional yang amalkan konsep sederhana, apa sebabnya UMNO akur terhadap keputusan yang berlaku itu; kenapa pada pilihan raya di Hulu Selangor dan Sibu selepas orang-orang Cina dapat habuan peruntukan masih tidak sokong Barisan Nasional, sebenarnya UMNO lebih faham dan lebih jelas, UMNO juga tahu lakukan cara apa untuk tarik kembali pengundi Cina.

Sudah tahu isu “orang-orang Cina mahu apa lagi” adalah perkara yang berbeza, mereka tidak boleh samakan isu, kerana sudah tahu apa yang orang-orang Cina mahukan dan beri apa yang dimahukan, walaupun mereka tahu apa yang diberikan kepada orang-orang Cina itu langsung tidak jejaskan kepentingan orang-orang Melayu, dan tidak langsung jejaskan hak keistimewaan orang-orang Melayu, tetapi oleh kerana selama ini pemikiran dalam masyarakat Melayu ditanankan dengan pemikiran yang tidak dapat ditembusi atau dipecahkan iaitu apa yang memberikan kepentingan kapada kaum lain akan menjejaskan orang-orang Melayu, selama ini fikiran seperti ini yang tertanam dalam jiwa-jiwa mereka, semasa UMNO mahu memberi kepuasan kepada orang-orang Cina terpaksan lakukannya secara tersorok-sorok berhati-hati dan senyap-senyap, dikhuatiri dituduh UMNO gadaikan hak orang-orang Melayu, sebaliknya orang-orang atasan UMNO cuba meranduk di air yang keruh ambil kesempatan memputarbelitkan konsep itu untuk kepentingan masing-masing, hingga UMNO sendiri tidak berani beri hak sama rata terhadap masyarakat Cina.

Berfikiran Beri Kepentingan Pada Kaum Lain Pasti Merugikan Orang Melayu

Contohnya pembangunan di SRJKC, langsung tidak menjejaskan peluang pendidikan orang-orang Melayu, kerana Sekolah Kebangsaan boleh hidup seperti cendawan tumbuh, orang-orang Melayu langsung tidak khuatir mereka akan kehilangan pendidikan bahasa Ibunda mereka, tetapi ahli-ahli politik berkata perkembangan sekolah-sekolah Cina akan menjejaskan bahasa kebangsaan, serta menuding orang-orang Cina belajar bahasa Mandarin tidak cintakan Negara ini, dituduh orang-orang Cina belajar bahasa Mandarin menghalang perpaduan di Negara ini. Semua “alasan” ini sudah berlarutan selama berpuluhan tahun, kepada orang-orang UMNO yang berkepentingan dan yang lebih bijak mempergunakan isu-isu ini sebagai benteng kuat mereka, sebab itu perkembangan pendidikan sekolah Cina alami banyak rintangan.

Oleh kerana falsafah berkonsepkan “apa sahaja yang baik untuk kaum lain akan menjejaskan hak orang-orang melayu” telah meresap ke dalam jiwa dan fikiran orang-orang melayu begitu kuat, sebab itu apa sahaja “yang dikatakan adil untuk kaum lain, pada fahaman orang-orang Melayu ia tidak adil pada orang-orang Melayu” inilah konsep dan fikiran yang paling mudah yang boleh diterima oleh orang-orang Melayu. Kenapa kita tidak boleh hapuskan polisi-polisi dalam Ekonomi Baru, sebab kerana ia dikatakan akan menjejaskan kepentingan orang-orang Melayu dan akan berlaku tidak adil pada orang-orang Melayu. Kenapa tidak boleh hapuskan sistem kuota, kerana sistem kuota akan jejaskan dan berlaku tidak adil pada orang-orang Melayu.

Sebab itu walaupun UMNO sudah lama tahu “apa lagi yang orang-orang Cina mahukan”, dari segi moral politik, mereka perlu lebih bersikap terbuka layan orang-orang Cina, tetapi disamping itu terpaksa lihat kembali kepentingan mereka dalam politik itu sendiri, apa yang mahu mereka lakukan tetapi mereka sendiri tidak terdaya.

MCA terpaksa lakukannya dengan cara sama apa yang dilakukan oleh masyarkat Cina buat kecoh dari luar dan bawa masuk kembali ke dalam untuk ajukan permohonan, adakah nasib MCA sama dengan masyarakat Cina yang di luar sana? Masyarakat Cina boleh lihat apa yang berlaku itu bukankah kepentingan politik UMNO memang lebih tinggi daripada segala-galannya.

No comments:

Post a Comment